حذار من تطبيق Pi Network والعملة الرقمية قد تكون فخا

حذار-من-تطبيق-Pi-Network-والعملة-الرقمية-قد-تكون-فخا حذار من تطبيق Pi Network والعملة الرقمية قد تكون فخا

انتشرت خلال الساعات الماضية دعوات على الشبكات الاجتماعية لتنزيل تطبيق  Pi Network والذي يعمل على الهواتف الذكية بما فيها أندرويد و آيفون.

التطبيق الجديد يعمل على تعدين عملة رقمية تدعى Pi والتي يقول المروجين لها أنها ستصبح ذات قيمة عالية وقد تصل تكلفتها إلى مئات الدولارات وقد تتفوق على بيتكوين.

  • كيف ينتشر تطبيق Pi Network؟

الدعوات تأتي على الشكل التالي:

فاكرين الBitcoin يا جماعة😕؟ أيوة هيا البتاعة اللي طلعت في ٢٠٠٩ ده وأغلبنا إتجاهلها وقال إيه الكلام الفارغ ده يا راجل وأنا أولكم، وصل تمن الواحدة منها دلوقتي 140,800.99 جنيه مصري يعني حوالي ٩ تلاف دولار🤓 واللي مش مصدق يبحث بنفسه، المهم ما علينا نسيبنا من الحسرة والندم على اللي راح والكلام ده ويلا نغتنم فرص دلوقتي ومنسيبش مجال للحسرة في المستقبل🚶‍♀️، في عمله رقميه بتتعمل زيها اسمها Pi network دي عمله رقمية بتعملها تعدين عن طريق تليفونك بالابليكشن بتاعها من غير أي مجهود منك مجرد ما تحمل الابليكشن وتسجل هيبتدي العداد يعد ويكونلك العملة و هيتم طرحها والتداول عليها في شهر ٨ مبدائيا باذن الله، ممكن تصيب وتجيب قد الBitcoin وممكن تعديها كمان وممكن تخيب بس حتى لو خابت (no risks) في الحالتين إحنا مش خسرانين حاجة بإذن الله وفرص المكسب كبيرة..

الناس اللي هتنزل البرنامج وشغال عندهم الحمد لله متنسوش بعد ما يحصل التداول وتبيع وحداتك تدعولي .. وربنا يرزقنا جميعا ..
الخطوات :
1 – هتدخل علي سوق جوجل بلاي وهتكتبPinetwork هيظهرلك التطبيق ادخل وحمله
2_ بعد ما تحمل التطبيق هتيجي تسجل في اختيارين تسجل بالفيسبوك او برقم الموبايل والافضل تختار برقم الفون عشان محدش يخترق الحساب بعد كده
3_ بعدها هتختار كود البلد والمربع الي تحته هتكتب رقم تليفونك
4_ بعدها هتكتب الباسوورد بتاع حسابك ولازم يكون فيه حرف واحد كابتال علي الاقل والحروف مش اقل من 8 احرف
5- بعدها هيطلب منك تكتب كود في المربع الي ظاهرلك هتكتب

الكود ده

ودا اللينك برضو

وتدوس Submit بعد كده هيفتح الابليكشن معاك وتدوس Get Started ثم Start Tour وهتلاقي العداد بتاع التعدين ابتدي يعد ويجمعلك في العملة
بعد كده في خطوة ممكن تعملها في أي وقت اسمها تفعيل رقم الموبايل او تفعيل الفيسبوك
وخد الكود بتاعك وحاول تسوقه زيي كده لإن كل حد يخش عن طريقك ده هيزود مكسبك ونفع وإنتفع.😊

عادة الشخص الذي ينشر هذه الدعوة يرغب في أن ينضم المزيد من الأشخاص عن طريقه وهو سيحصل بذلك على المزيد من الأرباح غير التي سيجنيها من التعدين على هاتفه الذكي.

هناك رسائل باللغة العربية ولهجات أخرى لكنها بنفس الطريقة وتروج للعملة الرقمية الجديدة على أنها الحل والأفضل.

  • تحذيرات من استخدام تطبيق Pi Network

حذر الخبير الأمني المصري محمد عبد الباسط على تويتر في حسابه الرسمي، من تنزيل التطبيق أو استخدامه وقد اكتشف نقاطا مهمة بالنسبة لنا ستنفعنا أكثر مع استمرار تدقيقنا في هذا المشروع.

وقال: “من تحليلى المبدئى لتطبيق Pi Network على نظام اندرويد ومع تزامن الاخبار اللى نشرتها امبارح عرفنا انها بتخطط لإطلاق “اعلانات” داخل التطبيق ودا واضح من وجود ال SDK لإعلانات فيسبوك داخل التطبيق بس السؤال الاهم ال SDK الخاصة بتطبيق “تيك توك” “com.bytedance.sdk” بتعمل ايه جوا التطبيق؟”.

وأضاف: “واحده من ال SDKs الموجوده داخل التطبيق اسمها “com.ironsource.sdk” ودى من شركة اسمها IronSource متخصصة فى التربح والاعلانات ودا اللى بيحط علامات استفهام كتير عن موضوع Pi Network دا وايه اللى ممكن يحصل بالمعلومات اللى بيجمعوها منك وعنك!”.

وأضاف في تغريدة أخرى: “وكما هو متوقع طبعا، الاعلانات بالفعل ابتدت تظهر للمستخدمين!”.

وما يجعل كلامه موثوقا هو أنه خبير في اكتشاف الثغرات الأمنية وتحليل البرمجيات وله تاريخ كبير في اكتشاف ثغرات أمنية لصالح فيس بوك وشركات عالمية.

  • فرضيات أخرى يمكننا إضافتها

إلى جانب أن التطبيق سيبدأ في عرض الإعلانات فقد لا يكتفي بعرضها داخل التطبيق بل ربما بتنزيلها على أماكن مختلفة في الأجهزة.

وبالنسبة لمسألة التعدين قد يستخدم التطبيق آلاف أجهزة المستخدمين لتعدين بيتكوين أو عملة رقمية موثوقة والربح منها وتغطية المشروع بوجود عملة رقمية حقيقية قابلة للتداول.

وجود الـ SDK الخاص بتطبيق تيك توك وآخر من فيس بوك يثير المخاوف أكثر إزاء حجم البيانات التي يسعى أصحاب التطبيق لجمعها عن أجهزة المستخدمين وربما بيعها للشركات أو جهات إجرامية.

يجب التنويع إلى أن العملات الرقمية ليست سيئة أو نصابة في ذاتها، لكن هناك الكثير من الجهات التي تستخدمها في النصب أو حتى لتطوير تطبيقات تدعي أنه يمكنك تحقيق الحرية المالية من خلال التعدين على جهازك.

إقرأ أيضا:

تعدين بيتكوين أصبح صعبا وأقل ربحية وهذا جيد!

مايو 2020 يمهد لرحلة بيتكوين إلى ربع مليون دولار

مراجعة Paxful: بيع وشراء بيتكوين بسهولة

كيف استفادت بيتكوين والعملات الرقمية من أزمة فيروس كورونا؟

— دعمك لنا يساعدنا على الإستمرار —

تابعنا على تيليجرام للتوصل بأحدث المقالات والمنشورات أولا بأول بالضغط هنا.

يمكنك أيضا متابعتنا على تويتر من هنا، وبإمكانك أيضا متابعتنا على فيس بوك من هنا.

لا تنسى دعمنا بمشاركة المقال على حساباتك الإجتماعية ومع أصدقائك.

تعليق 1
  1. samer يقول

    جزاك الله خير شكرا لك على التنويه

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.